Demoak
Demo-ek osatzen
dugun " Demokrazia Euskal Herriarentzat " mugimendua,
Ipar Euskal Herriarentzat gero eta antidemokratikoagoa zen testuinguru
batean sortu da, 2000 garren urtearekin.
Hain zuzen
ere, duela zonbait urte Iparraldeko jendartearen gehiengoak adierazten
dituen aldarrikapen politiko batzuk ez dira entzunak botere publikoengandik,
eta are guttiago gauzatuak. Aldarrikapen hauek ondokoak dira :
- euskararen
irakaskuntzaren eta erabilpenaren garapenen aldeko hizkuntza politika
eraginkor baten abian ezartzea botere publikoengandik
- Ipar Euskal
Herri mailako instituzio politiko baten eraikitzea Euskal Herri
Departamendua sortuz
- Euskal
preso politikoen eskubideen errespetatzea (beren ahaideengandik hurbil
diren espetxeetan izateko duten eskubidea bereziki), Frantzian eta Espanian
indarrean diren legeek, baita europear legediak eta nazioarteko hitzarmenek,
bermatu behar lituzketenak hain zuzen.
Aldarrikapen
legitimo hauen gauzapen ezaren aitzinean, militante talde txiki bat
osatu da, ideia nagusi batekin: mugimendu politiko aldarrikatzaile batek
indar harreman bat eragiteko ukan ditzazkeen bitarteko guzien artean,
bat ez da oraindik zinez erabilia izan Ipar Euskal Herrian: ez-biolentzia
aktiboa.
Gandhi,
Luther King edo Chavez-ek erabili dituzten egin moldeei jarraikiz, edo
guregandik hurbilago diren Confédération Paysanne, Greenpeace
baina baita ere Euskal Herrian hainbat arlotan (euskara, laborantza, ekologia,
antimilitarismoa
) talde ezberdinek erabilitakoei jarraikiz, ondokoak
dira gure ihardueraren oinarriak: ekintza ahalik eta sinboliko eta ikusgarrienak
burutu, pairatzen ditugun injustizien gainera herritarren arreta ekartzeko,
baina bortizkeriarik erabili gabe, fisikoa zein hitzezkoa.
Horrela,
militante zonbaitzuek mugimendu hau abian ezarri dute, ekintza ikusgarri
batzuk burutuz, eta etengabe jende berria bilduz. Abiatu garenetik dozenaka
ekintza burutu ditugu.
Hemen,
lau aipatuko ditugu, gure mugimenduaren izaera agerian uzten dutenak.
Lau ekintza hauetan banatutako agiriek gure aldarrikapenak zehazten dituzte.
2000-ko
martxoaren 14-an, 26 Demo Pirineo Atlantikoetako Departamenduko
Kontseilu Orokorrean sartzen dira Pauen. Hortik, Euskal Herriko 21 Kontseilari
Orokorren jarlekuekin ateratzen dira. Jarlekuak, ondoko martxoaren 31-an
agertzen dira Baionan, Euskal Herri Departamenduaren sorrera aldarrikatzen
duen pesta batean.
|
|
Agiria
:
" Paueko Nafarroako parlamenturat etorri gira zor zaukunaren
berriz hartzerat. Alabainan, Euskal Herriko kontseilari orokorren
21 jarlekuek Paueko Kontseilu Orokorrean ez dute deus egitekorik,
nun gutiengo baten gisa baitira, Euskal Herriko gizarteak nahi ez
duen erakunde baten barne.
Euskal gizarte honen gehiengoak argiki erakutsi du euskal departamendu
baten aldeko aldarrikapenarekin duen atxikimendua.
Izan ere :
-Ipar Euskal Herriko auzapezen %64ak alde bozkatu du.
-159 herri kontseiluetarik 85ek aldeko erabakia hartu dute.
-Hiru deputatuetarik bi horren aldeko programarekin hautatuak izan
dira
-Merkataritza eta Industria ganbarako kideetarik %80ak alde bozkatu
du.
-Euskal Herriko Garapen Kontseiluak alde bozkatu du.
-99ko urtarrilaren 30ean 6000 jendek eta urriaren 9an 12 000 jendek
alde manifestatu dira.
-Bi gizarte galdezketetan, Euskal Herriko biztanlegoak bere hitza
eman du (ihardesleetarik %66a alde agertu da).
Kontseilu Orokorra behartua da orain, Euskal Herriko biztanlegoaren
gehiengo baten bidez eta pazifikoki entzunarazia izan den nahi horren
errespetatzerat. Gaurko egunean den departamenduaren zatitzea behar
du bozkatu, honen bidez alde batetik Biarnoko departamendu baten
eta bestalde euskal departamendu baten gauzatzeko.
Horregatik, Euskal Herriko kontseilari orokorren 21 jarlekuen herri
egokirat itzularaztea erabaki dugu. Euskal Herriko Kontseilu Nagusi
baten sortze bidean lehen urrats bat da hau. Gure hautetsiek jadanik
badute gisa batez Euskal Herrian jartzeko parada. "
|
2000-ko
abenduaren 27-an, lau Demo-k auto istripu bat antzeratzen dute
Pariseko La Santé presondegiaren aitzinean, bidean auto bat irauliz
eta pintura gorri putzu batean etzanez. Ekintza honen bidez, euskal preso
politikoen urruntzearen ondorioak salatzen dituzte: hain zuzen, presoak
Euskal Herritik oso urrun direnez, ahaideek behin eta berriz egiten dituzten
bidai luzeetan auto istripuak gertatzen dira.
Agiria:
"(...)
Euskal preso baten ahaideek edo lagunek bataz besteko 1600 kilometro
egin behar dituzte 30 minutuko bisita batentzat. Preso hauen sakabanaketa
geografikoagatik (gaur egun 28 presondegi ezberdinetan dira) ahaideek
ezin dute autobus amankomun bat antolatu, eta beren baitarik bidai
luzeak egitera behartuak dira. Gauzak horrela, jada 8 heriotz eta
hamarnaka zauritu gertatu dira presoen senideen artean.
Euskal presoen engaiamenduari buruz iritzi ezberdinak egon daitezke,
baina ezin ukatuzkoa da urruntze eta sakabanaketa politika ankerra
dela beren ahaide eta lagunentzat. (
). Euskal Herriko jendarteak
eta legeak berak, euskal preso politiko zein preso guzien eskubideak
errespetatuak izatea eskatzen dute. "
|
|
2002-ko
urtarrilaren 16-an, errepublikako lehendakaritzarako hautagaia
den Jean Pierre Chevènement Baionara dator. Hiru Demo-k euskarazko
enziklopedia bat eskaintzen diote.
Agiria:
"
Jakintzaren zabaltzeko oztopoa da euskara
(Gregorio abadea, XVIII. mendea)
Gregorio
abadearen pentsamoldea gaur egun oraino indarrean dela tristesiaz
ikusten dugu. Frantses estatuak gaur egun oraino ukatzen du euskara,
eta aktibitate moderno guzietara zabaltzea eragozten dio. Horrela,
Europako hizkuntza zaharrenetarikoa humanitatearen ondare amankomunetik
desagertaraztea kondenatzen du.
Gaur, Chevènement jaunaren gana etorriz, pentsamolde zaharkitu
hori bizirik mantentzen duten guziei zuzendu nahi gatzaizkie. Euskal
enziklopedia eskaini nahi diegu, hizkuntza bat ez dela beste bat
baino baliagarriagoa eta denek eskubide berak dituztela uler dezaten.
Euskara bizi dadin, ofizializatzea eskatzen dugu, frantsesak duen
estatutu juridiko bera ukan dezan. Horretarako, Frantziako "eskualdeetako"
hizkuntzak edo hizkuntza guttituak ofizializatuko dituen lege egitasmo
bat proposatzea eskatzen diogu gaurko edo etorkizuneko gobernamenduari.
Hori egiteko, 1980-an Alderdi Sozialistako militante ugarik Legebiltzarrari
aurkeztu zion lege proposamen hau lagungarri izan daiteke.
Hizkuntza hauek ofizializatzea, ez da zuzenbidearen ezberdintasuna
baieztatzea. Frantziako "eskualdeetako" hizkuntza guzien
berdintasunerako eskubidea baieztatzea da. Beste molde batez errateko,
egalitatea aniztasunaren eta dibertsitatearen begirunean gauzatu,
inegalitatea uniformitatean ez iraun arazteko.
Europan estatu anitzek aspaldian eman dute urratsa: 5 hizkuntza
nazional edo eskualdekoak ofizialak dira Españan, 4 Italian
(haien artean frantsesa Aosta aranean), Dinamarkan eta Suizian,
3 Luxenburgon, Eslobenian eta Belgikan, 2 Alemanian, Erresuma Batuan
eta Irlandan. Baina Frantzian, hizkuntza bakar bat ofiziala, frantsesa!
Kebeken, frantsesa ingelesaren nagusitasunaren aintzinean babesteko
ahaleginak egiten dira. Baina Frantzian, frantsesa da beste hizkuntzen
tresna baztertzailea, euskara, bretoiera, korsikarra, okzitandarra...
desagertzeko bidean ezartzen dituenak.
Genozidio
kultural hori gelditzeko garaia da!
Segur gira Diderot, d'Alembert, Voltaire, Montesquieu eta Rousseau-k
eskatuko luketela! "
|
2002-ko urtarrilaren 4-an,
berrikitan eratu den Maianen Askapenerako Demo Frentea-k, Ipar Euskal
Herriko hiru herriko etxeetan hiru Maianen soingainak desagertarazten
ditu.
Agiria:
Agiria:
"Guk, MADEF-eko komandoek, gure gain hartzen ditugu gaur Ipar
Euskal Herriko hiru lekutan ber unean Maianen askatzeak ekarri dituzten
ekintzak: Maule (René Cassin Komandoa), Donibane Garazi (Rigoberta
Menchu komandoa) eta Uztaritze (Dominique-Joseph Garat komandoa).
Hiru herrialdetako herriak, nun Maianak bere izenean egiten ziren
gauza guziak deus egin ahal izan gabe ikusten zituen.
Errepublika, kontzeptu unibertsalista eta aurrerakoia, mundua argitu
behar zuten XVIII. mendeko Argietatik datorrena da. Erregearen nagusigoa
ukatzen zuen herriak sortutakoa. Herria burujabe zela aldarrikatzen
zuen herriak, pribilejioak onartzen ez zituen jendarte berri bat
sortuz eta herritar guziak legearen aitzinean eskubide berak zituztela
aldarrikatuz. Herritar guziek osatzen duten norbanako kolektiboaren
askatasuna bermatzeko, Platon-etik Rousseau-ra, tartean Paoli edo
Washington, humanitatearen borroka luze baten emaitza izan den errepublika.
Baina helburu eder guzi hauek ez dira gauzatu, eta Maianaren mezua
saldua izan da.
Zein askatasun, zein herriaren burujabetasun, gehiengoaren legeak
ez duelarik gehiago balio Aturri ibaiaren hegoaldean bizi baldin
bagira? Maianak bere begiekin ikusi ditu herri honetako hautetsi
gehienak euskal departamenduaren, laborantza ganbara baten eta preso
politikoen hurbilketaren aldeko jarrera hartzen; bere begiekin ikusi
ditu auzapezak, herri kontseiluak, hauteskundeetan hautatutako herriaren
ordezkariak publikoki gutxietsiak, demokrazia zapaldua.
Zein "eskubide berak legearen aitzinean" euskararentzat
hizkuntza antolaketa eskema bat baietsia delarik, euskararen erakaskuntzaren
garapena eta zerbitzu publikoen elebitasuna gehiengo gero eta handiago
batek eskatzen duelarik, baina lege makur batek errepublikaren hizkuntza
bakarra frantsesa izan behar dela behartzen duelarik? Marianne-ek
hastapenean errepublika ele anitzduna sinbolizatzen zuen, baina
bere izenean hezkuntza publikoak, armadak edo konstituzio emendakinek
kultura berdintasuna ehortzi dute. Maianak aldarrikapen hauen aitzinean
gobernamenduak elkorrarena egiten ikusi ditu, gehiengo bat guttiengo
bat bilakarazten ikusi ditu.
Maianak galdegin du noiz gauzatu behar den beraz herritarren eta
jendeen eskubideen adierazpenak bermatzen duen zapalkuntzaren aurkako
erresistentzia? Zeren nazkatua da ikustea bere irudia horrela erabilia
izatea.
|
Maiana
iraindua; Maiana zikindua;
Maiana
saldua; baina Maiana askatua!
Askatua, bere laguntza eskaria entzun duten herritarrengandik.
Zeren gu, MADEF-eko kideak, tradizio errepublikar beretik gatoz, haren
izaera unibertsal eta aurrerakoian, baina ez gaur egun ematen zaion izaera
salduan. Eta Maiana gutarra da! "
Ekintza
sinboliko
eta ikusgarri horiek,
estrategia ez-bortitz baten baitan kokatzen dira. Honen helburua, gure
aldarrikapenak gauzaaraziko dituen eta demokraziaren zinezko oinarriak
errespetaaraziko dituen desobedientzia zibileko masa mugimendu bat garatzea
da.
Masa
mugimendu hori emeki-emeki eraikitzen ari gara, eta gure aurkariekin indar
harreman bat ukatea ahalbidetzen digu.
SNCF-ean euskararen erabilpena sustatzeko 2001-eko urtarrilaz geroztik
daramagun kanpainak, indar harreman baten eraikitzeko beharrezkoak diren
urrats ezberdinak agerian uzten ditu.
SNCFaren dosiera
|